Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Jubileumexpositie: 11 kunstenaars

1 september 2023 | 20:00 1 oktober 2023 | 16:00

Amateurs en professionals uit binnen- en buitenland toonden de afgelopen 10 jaar hun werk. Voor deze jubileumexpositie werd uit elk jaar een kunstenaar gevraagd twee werken aan te leveren met als thema Ontmoeting. Een elfde kunstenaar vertegenwoordigt de toekomst.
De expositie werd op vrijdagavond 1 september om 20.00 uur geopend door wethouder Yvonne van Delft (Energie, Werk en Inkomen en Cultuur).
Open: woensdag t/m zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 10.00 uur tot 16.00 uur,
behalve op
vrijdagmiddag 29 september
zondagmiddag 1 oktober
Toegang: gratis

Hieronder de 11 deelnemende kunstenaars:

2013: Fenny van der Wal – Timmerman
De ontmoeting in de natuur, daar waar de natuur mij raakt maak ik foto’s die ik later op mijn atelier (Haagweg 4B3) uitwerk in schetsen en voorstudies en daarna op doek met olieverf.
Ik werk altijd in series. De twee doeken die bij Sijthoff te zien zijn, komen uit de serie Silverdale, een natuurpark in Engeland.
Hiernaast Silverdale 13 (olieverf op doek, 50 x 60 cm)
In 2020 schreef Michael van Hoogenhuyze een artikel over de kunstenaar Fenny.

2014: Hanneke de Munck
Hanneke de Munck exposeert twee portretten van Osip en Nadjezjda Mandelstam. Ze zijn van perenhout en ongeveer 40 cm hoog.
De portretten worden geëxposeerd in combinatie met het grafiekwerk van Sietse H. Bakker en staan op de kast aan de zijkant.

De dichter Osip en de jonge kunstenares Nadjezjda ontmoetten elkaar voor het eerst in een kunstenaars café in Kiev. Die ontmoeting heeft geleid tot een leven gewijd aan het levende vrije woord. Onder de terreur van Stalin in de Sovjet Unie heeft Osip Mandelstam tot het einde zijn gedichten gemaakt. Dat terwijl ze vervolgd werden en in ballingschap moesten leven. Nadjezjda is hem trouw gebleven en heeft tot ver na zijn dood zijn gedichten in haar geheugen bewaard tot ze uit het land gesmokkeld konden worden. Dat was in 1964. Daarna heeft Nadjezjda haar belangwekkende memoires geschreven.
Meer over ons Mandelstam project is te lezen op www.gespreksgenoot-sobesednik.com

2015: Sonia van der Klift
Sonia van der Klift ( Den Haag, 1948) woont en werkt als schilder in Den Haag . Na haar opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag ( 1967-1970) en de academie de Wervel ( 1975-1979) werkte ze onder meer aan middelbare scholen, aan de Vrije Hogeschool en aan de Opleiding voor Beeldende en Musische Kunsten te Zeist. Vanaf begin jaren 90 heeft ze zich toenemend vrij kunnen maken voor haar werk als schilder.

2016: Peter Vormer

MIJN INSPIRATIE
Als 19-jarige wilde ik -net als de grote glazeniers (b.v. Gebr. Crabeth, Toorop, Joep Nicolas)- mijn verbeeldingen uitdrukken in glas: glas-in-lood, glas-in-beton, e.d.. De opleiding ging in die tijd (±1960) via de academie voor beeldende kunst, afdeling schilderkunst. Waarschijnlijk zodoende ben ik het gekleurde raam altijd als een schilderkundig beeld blijven opvatten waarin de oerschilderkundige elementen, en dan in de eerste plaats kleur, zich kunnen uitspreken. En wel op het grensvlak van licht (buiten) en donker (binnen)!

Aanvankelijk was ik in de greep van “vorm”, maar later werd dat meer en meer “kleur”. Ik heb kleuren intensief bestudeerd en beoefend. Ik beschouw kleur als een autonoom beeldend middel. Glas is het ideale -fysieke- medium waarin de kleuren kunnen leven. Ik heb mijn ramen en objecten in 2 technieken uitgevoerd: de applicatietechniek (1980 – 2010) en de fusetechniek (2010 – nu), de laatste met behulp van zgn. fritten (glaspoeders), waarbij ik zo dicht mogelijk bij de schilderkunst ben gebleven en het wezen kleur zoveel mogelijk recht heb gedaan. Het vak heb ik voor een klein deel op ateliers geleerd en als autodidact ontwikkeld. Mijn opdrachtgevers hebben me nooit in mijn artistieke vrijheid beperkingen opgelegd, wat ik als een groot geschenk voor mijn uitoefening van deze kunstvorm beschouw. Een overzicht in foto’s is te vinden op mijn website.

2017: Jan de Boon
Langzaam ontwaakt in onze maatschappij het besef dat er “geen ik is zonder wij”. Wellicht is er geen mooier analoog voorbeeld hiervan te vinden dan in de ons overal omringende kleurenwereld. Hoewel elke kleur in zijn eigen hoedanigheid aanwezig is, komt zij toch eerst volledig tot zijn recht in onderlinge samenwerking met de andere kleuren. In een wederkerige afhankelijkheid wordt elke kleur verrijkt door de aanwezigheid van de andere. In het vrije samenspel van de kleuren ontstaat de mogelijkheid van schoonheid en harmonie waarin het geheel meer is dan de optelsom van de delen.
De twee getoonde werken in deze expositie dragen beide als titel Ontmoeting.
Jan de Boon is beeldend kunstenaar, kleuradviseur/-gever, architect en mede-initiatiefnemer van Sijthoff Cultuur.

2018 Sietse H. Bakker
Sietse H. Bakker (1951) is getrouwd met beeldhouwster Hanneke de Munck. Hij heeft na 10 jaar huisartsenwerk de opleiding tot docent tekenen, schilderen en grafiek gevolgd aan de Hogeschool Amsterdam en in 1993 afgerond met een scriptie over Larionov en de Russische Avantgarde.
Sinds 1989 werkt hij als graficus voornamelijk in hoogdruk: (perenhout) houtsnede en linosnede in combinatie, alles zelf handmatig afgedrukt in kleine oplages, veelal met Helna litho-inkten op Fabiano 220 grams papier.
De vrije grafiek bevat tekst/beeld combinaties: geen illustraties, maar meer als een dialoog op verschillende niveau’s, waarbij de teksten afkomstig zijn van vnl. Russische dichters van de twintigste eeuw. Met name Chlebnikov en Mandelstam. Daarnaast is hij geïnteresseerd in de Russische Avantgarde maar ook voor Armeense en Perzische miniatuurkunst.

2019 Pieter van der Ree
Architectuur als ontmoetingsruimte
Architectuur is de kunst om, met behulp van bouwmaterialen, maatverhoudingen, vorm, licht en kleur, ruimten vorm te geven voor menselijk gebruik.
Deze ruimten maken allerlei ontmoetingen mogelijk, zowel met andere mensen, de wereld om ons heen als met wat in ons eigen innerlijk leeft.
Zo bezien zijn woningen ontmoetingsruimten met onze naasten, musea met kunst, tempels en kerken met een religieus beleven en steenkringen met het landschap en de kosmos rondom.
Ook kan men in gebouwen de intenties van architecten en de inhoud van andere culturen en vroegere tijdperken ontmoeten.
Gebouwen kunnen ons zo helpen ontmoetingen aan te gaan met nieuwe werelden om ons heen, in de ander en in onszelf.
Pieter van der Ree (1958) is architect, auteur en fotograaf. Zijn bijzondere belangstelling gaat daarbij uit naar de wisselwerking tussen mens en architectuur, ruimte en bewustzijn.

2020 Jos Krikke
Jos Krikke is een veelzijdig kunstenaar die zich sinds 2012 volledig toegewijd heeft aan abstracte schilderkunst. Zijn werk kenmerkt zich door krachtige, kleurrijke en karakteristieke composities. Geïnspireerd door de natuur maakt hij vaak gebruik van bomen als de oervorm, symbolisch voor het leven op aarde en de persoonlijke groei die we allemaal doormaken.
In dit specifieke kunstwerk staan bomen centraal en dragen ze bij aan de harmonie en balans die het uitstraalt. Door een ontmoeting tussen figuratieve elementen en een abstracte omgeving te creëren, ontstaat er een dynamisch samenspel van kleur en licht. Met behulp van verschillende materialen en technieken ontstaat er een gelaagdheid en textuur die het schilderij op een bijzondere manier tot leven brengen.
Dit schilderij is gemaakt met acrylverf en kalk op linnen en heeft een afmeting van 100 cm in hoogte en 140 cm in breedte. Het vangt de essentie van Jos Krikke’s artistieke visie en nodigt de toeschouwer uit om zich te laten meevoeren door de harmonie en betekenis achter dit kunstwerk.

2021 Erik van ’t Hoff
Ontmoeting Mens en Natuur
Door de wetenschappelijke ontwikkelingen is de blik van de mens veranderd.
We zijn er op gaan vertrouwen dat we alle antwoorden weten te vinden, alle problemen weten op te lossen. Is het niet in het heden, dan in de toekomst.

De tekening ORIGINE GEBORGEN (hiernaast) geeft een beeld van de prille mens als deel van de natuur.
Ons wordingsproces is nog steeds een natuurproces.
Helaas wordt er hard aan gewerkt om dat te in laboratoria kopiëren.
Zoals met alle ontwikkelingen: ze zijn ten goede en ten kwade te gebruiken. We weten wel te beginnen, maar weten we ook waar het eindigt? We zijn niet zo goed in het overzien van alle consequenties van ons handelen.
De tekening VLOED (hier niet afgebeeld) laat de andere kant van de natuur zien. De vernietigende kracht.
Wetenschappers waarschuwen ons al een lange tijd dat als we doorgaan met het grenzeloos exploiteren van de aarde, de natuur van slag zal raken en dat daardoor ongekende veranderingen ook ongekende krachten zullen losmaken. De gevolgen zullen naar verwachting vernietigend zijn.
Meer over Erik van ’t Hoff is te vinden op zijn website.

2022 Frederiek Nelissen

ontmoeting

een tussenruimte

iets nieuws ontstaat

heilig moment

scheppend

Vanuit kleurvlakken ben ik tastend aan het werk gegaan, tastend naar de dynamiek, het gebaar en de intentie. Het thema ontmoeting had ik ergens in mijn bewustzijn, toch ben ik vaak verrast wat er uiteindelijk uit mijn handen tevoorschijn komt.
Meer lezen over de ideeën van Frederiek Nelissen kan hier.

2023 Hans Dieter Appenrodt
Een huis heeft twee soorten ramen nodig: ramen voor het zonlicht en schilderijen als vensters voor de verbeelding;       Meestal is het een bepaalde kleurenkeuze die mij motiveert om te gaan schilderen. Stel b.v. dat ik begonnen ben met: groen, paars, lichtgeel of met oker, mosgroen, karmijn, achter elke keuze schuilt een karakter of een soort stemmingslandschap, van waaruit mijn schilderij kan groeien.

Soms word ik gevraagd: “schilder je realistisch of abstract” ?
Dit brengt mij steeds in verlegenheid; want ook een vrije vorm is als zodanig concreet, heeft een specifiek karakter en vraagt om een eigen gebaar en een figuur of figuratie en heeft wederom een vorm nodig om zichtbaar te worden.
Belangrijk is voor mij vooral een zinvolle samenhang van alle beeldelementen tot een beeldorganisme. 

Hans-Dieter Appenrodt is in 1947 geboren in Lörrach (DE) .
Sinds 1974 leeft hij als schilder en tekenaar in Nederland.

Doezastraat 1b
Leiden, 2311GZ Nederland